Explica la història d'una cabra que peryany a una antiga raça pròpia i exclusiva de Catalunya i, sobretot, de les comarques pirinenques. La trobem documentada amb aquest nom ja al segle XIV. La competència amb altres espècies en va reduir molt la quantitat d'exemplars fins al punt que l'any 2005 els científics la van declarar extingida.
Però el mes d'abril de l'any 2011 es van trobar quaranta cabretes catalanes que havien viscut a Sant Salvador de Tolós, a Lleida, prop del Montsec, formant part d'un ramat que l'Antoni Pellisser havia cuidat durant anys. Va ser una troballa insòlita. L'Antoni havia mantingut el ramat de la seva família sense barrejar-hi mai exemplars d'altres races, de manera que havia mantingut la puresa d'aquesta varietat de cabra.
L'any 2012, l'associació Slow Food va aconseguir que els exemplars trobats es reproduïssin i va garantir d'aquesta manera la seva supervivència.
Aquest conte explica ala petits aquesta història.